17.11.2022

Посестри. Часопис №34 / з посмертної подорожі

посмертна подорож має хвилеву природу

і запах трав, пам’яток, відкритих в блиску

давно згаслих очей, садів. хто нагадає

мені тебе, той загине – його спалить майво

виплавленого металу,

спопелить жаль

 

тихо. далеко. я шукав тебе

на замерзлих околицях минулого року, в парках,

що дрижали утробними прихованими пасмами,

я не знайшов, розумієш? – говорить

і світить. випари. передслів’я,

 

що дає? розпорошений в заметілі

образ: повернуся, напишу,

відгукнуся.

а це неправда.

неправда – говорить і плаче

 

але вже немає.

вже немає

 

коли хочеш побачити янгола, прямуй до місць,

в яких померло багато людей одразу.

коли хочеш побачити померлих,

зачекай.

залишся. може з’являться

 

може приїдуть на санях,

усі в снігу, в латуні,

в плащах з електричних риб,

а може ніколи не прийдуть,

не повернуться

 

навіщо повертатися тому, хто вже вирушив,

кого прийняла земля, пожер вогонь

і не жалить його інструменту

не торкаються ні роки, ні дрібниці,

і біль не шукає у ньому чолового місця

 

навіщо? померлі надто близько,

щоби повертатися – це не ми їх,

а вони все ще бачать, як і вчора.

саме так: занурених у марнотратство,

засівання сіллю, невтомних

 

ми не бачимо померлих, лиш їхні сукні,

які ще димлять від вітру й свічок,

врочистий одяг

 

ми творимо померлих, наш мозок це робить

у своїй переносній печері

і вони постають

 

багато – з погордою понад джерелом метилу,

і багато задуманих, наче писали казку

чи копали яму, бо ж в інший спосіб

вони не вміють говорити:

я змарнував життя

 

багато було шаманів, які переносили острови,

загубленців, які майстрували в часи ураганів,

демонів

 

багато дивилися на жар,

на тривогу

 

хоча б і він. отой, який так легко

зійшов до підвалу. йду повіситися – прошепотів

і повісився. спалах судового фотографа

блищав, наче там у підвалі

пересипали потім срібло,

таляри

 

(потім дозріли помідори, минуло літо,

наші футболісти привезли з барселони срібні медалі,

а грали так, що трава під ними горіла)

 

чи водій, якого по десяти роках

витягли з озера – десять років їзди під водою

подумай – без заправки, акумулятора,

з рукою на ручці перемикання передач

(у ній також автомобіль, маленьке авто

кольору меду, бурштину)

 

чи він.

про нього не розповідають досьє, каталоги,

що описують коливання хвиль, іскріння пляжів

у сутінках, напої. зовнішній

пасажир. тихий гість

під помостом – померлий

 

що спочиває в багажному відділі.

(середньо двоє/троє померлих

на рейс)

 

чи старі жінки у вікнах притулку,

які розплескують землю, готуються.

(квіти, коли зійдуть, можуть їх не застати,

поки прийде голландія,

мають свої справи)

 

чи ця дівчинка,

яка прожила десять хвилин і ряди лікарняних ламп

вибухнули над нею, як грона нічних птахів на магістралях

 

(чи її матір – всі матері світу,

які ховали дітей, коли з грудей

ще текло для них молоко, адже природа теж плаче,

теж пам’ятає)

 

це найжорстокіший різновид молока,

сльоза посмертної подорожі,

пранці бога

 

чи ті, яких не розбудив

раптовий удар струмом в електродах,

назви хмар і янголів,

паливо

 

чи це окрик,

коли згортався безмір:

привіт! гинемо!

 

чи те,

що снилося

 

що тобі снилося,

дитино?

 

мені снилося тієї ночі, що старий бог помер

і розмаїті янголи проводили його

до могили, до сну

в ґалереї бога

 

і йшла марія трояндова з трояндового саду

і йшла марія газова, газового гніву сповнена

і він, цей блідий відцвяшенець із голгофи,

він також

 

але вже немає.

вже немає

 

і це напевно. вдягається шолом

увесь у волошках, що встеляли траву.

це напевно, що губиться

 

певна посмертна подорож – це все,

що поділене порівно поміж нас і померлих

 

ця мить неповторна, коли вже відчутно,

проте ще нічого невідомо в пишнотах тіла,

у світлі, що тихо переливається

через виіскрені портали міст

 

нічого невідомо

й питає – що коїться? що наближається?

а це смерть

 

смерть – нудна навичка

якщо подивитися на життя, комікси, літо,

що роздивляється свій вівтар – вмістилище мазуту,

парапланеристи поодаль як механічне відлуння,

відлуння і його спадний бруд – літери

 

але вже немає.

вже немає

 

спи тихо й спокійно,

я прийду, чекай мене – кажуть так,

і йде геть – займається болем

чи байдужістю

 

посмертна подорож – та мить, коли вибухнуть іскри

в камері крематорію, поки труна

розгойдається в ямі на линвах,

як прозора грушка,

повна ґенів, нігтів

 

посмертна подорож – це фурія,

яскрава мить, як напій із дому некроманта,

коли народжується білизна, мовчання,

швидкість – сліпе божевілля пристроїв,

які не здатні ані любити,

 

ані вбити, адже подорожні

завжди піклуються про відстань і комфорт

 

залишенці катують своїм тремтінням

письмо, дивний цвинтар

 

з книжки «грайся», 2009 рік

Копіюючи фрагмент, будь ласка, долучіть цей текст:
Джерело тексту: Хонет Р. з посмертної подорожі // Посестри. Часопис. 2022. № 34

Примітки

    Loading...